תנ"ך על הפרק - תהילים ס - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים ס

627 / 929
היום

הפרק

לַ֭מְנַצֵּחַ עַל־שׁוּשַׁ֣ן עֵד֑וּת מִכְתָּ֖ם לְדָוִ֣ד לְלַמֵּֽד׃בְּהַצּוֹת֨וֹ ׀ אֶ֥ת אֲרַ֣ם נַהֲרַיִם֮ וְאֶת־אֲרַ֪ם צ֫וֹבָ֥ה וַיָּ֤שָׁב יוֹאָ֗ב וַיַּ֣ךְ אֶת־אֱד֣וֹם בְּגֵיא־מֶ֑לַח שְׁנֵ֖ים עָשָׂ֣ר אָֽלֶף׃אֱ֭לֹהִים זְנַחְתָּ֣נוּ פְרַצְתָּ֑נוּ אָ֝נַ֗פְתָּ תְּשׁ֣וֹבֵ֥ב לָֽנוּ׃הִרְעַ֣שְׁתָּה אֶ֣רֶץ פְּצַמְתָּ֑הּ רְפָ֖ה שְׁבָרֶ֣יהָ כִי־מָֽטָה׃הִרְאִ֣יתָה עַמְּךָ֣ קָשָׁ֑ה הִ֝שְׁקִיתָ֗נוּ יַ֣יִן תַּרְעֵלָֽה׃נָ֘תַ֤תָּה לִּירֵאֶ֣יךָ נֵּ֭ס לְהִתְנוֹסֵ֑ס מִ֝פְּנֵ֗י קֹ֣שֶׁט סֶֽלָה׃לְ֭מַעַן יֵחָלְצ֣וּן יְדִידֶ֑יךָ הוֹשִׁ֖יעָה יְמִֽינְךָ֣ועננווַעֲנֵֽנִי׃אֱלֹהִ֤ים ׀ דִּבֶּ֥ר בְּקָדְשׁ֗וֹ אֶ֫עְלֹ֥זָה אֲחַלְּקָ֥ה שְׁכֶ֑ם וְעֵ֖מֶק סֻכּ֣וֹת אֲמַדֵּֽד׃לִ֤י גִלְעָ֨ד ׀ וְלִ֬י מְנַשֶּׁ֗ה וְ֭אֶפְרַיִם מָע֣וֹז רֹאשִׁ֑י יְ֝הוּדָ֗ה מְחֹֽקְקִי׃מוֹאָ֤ב ׀ סִ֬יר רַחְצִ֗י עַל־אֱ֭דוֹם אַשְׁלִ֣יךְ נַעֲלִ֑י עָ֝לַ֗י פְּלֶ֣שֶׁת הִתְרֹעָֽעִֽי׃מִ֣י יֹ֭בִלֵנִי עִ֣יר מָצ֑וֹר מִ֖י נָחַ֣נִי עַד־אֱדֽוֹם׃הֲלֹֽא־אַתָּ֣ה אֱלֹהִ֣ים זְנַחְתָּ֑נוּ וְֽלֹא־תֵצֵ֥א אֱ֝לֹהִ֗ים בְּצִבְאוֹתֵֽינוּ׃הָֽבָה־לָּ֣נוּ עֶזְרָ֣ת מִצָּ֑ר וְ֝שָׁ֗וְא תְּשׁוּעַ֥ת אָדָם׃בֵּֽאלֹהִ֥ים נַעֲשֶׂה־חָ֑יִל וְ֝ה֗וּא יָב֥וּס צָרֵֽינוּ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

הראית עמך קשה וכו'. אני בעניי אכתוב בקצרה איזה רמזים ועיקרי ההקדמות ברז"ל ובמפרשים וגם רוב ההקדמות כתבתים בעניותי בדרשותי בסייעתא דשמיא. אפשר לרמוז הראית עמך קשה גזרת המן ראיה בעלמא השקיתנו יין תרעלה בגזרות וימס לבנו. נתת ליריאיך מרדכי ואסתר נס שאמרו רז"ל שראה מרדכי ההצלה. להתנוסס להיות אח"כ נס גדול ומופלא. מפני קשט סלה בעבור תורת אמת דהדור קבלוה סלה. ואז למען יחלצון ידידך ששבו בתשובה הושיעה ימינך התורה וענני. א"נ נתת ליראיך נס כמו דוד שאמר גם את הארי גם את הדוב וכו' כמו שארז"ל להתנוסס להרוג גלית וכן אסתר שלקחה אחשורוש והיה לה נס להפריד הרע להתנוסס להציל ישראל. א"נ שתוכל גם אח"כ שהלכה ברצונה להפריד הרע ושחלק הרע ידבר כמותה מפני קשט סלה דכתיב וכבודי לאחר לא אתן כמ"ש בר"מ. א"נ נתת ליריאיך נס נה"י דקטנות בתחילה כשהוא קטן ואח"כ להתנוסס שיבואו לו נר"ן והולך וקונה כמ"ש זכה יתיר וכו' מפני קשט סלה תורה ומצות שלומד ועושה. א"נ נתת ליריאיך נס שיתחכם בתורה להתנוסס שתקרא התורה על שמו מפני קשט סלה גדולת התורה אשת חי"ל גימטריא מ"ח מעלות. א"נ נתת ליריאיך נס ישועה בשעתה כמו הצלת ישראל בימי אסתר להאיר אור גדול הארת יסוד אבא במלכות להתנוסס אח"כ בכל שנה אור גדול בימים ההם מפני קשט סלה כי כך מדת אמת להשפיע תמיד ביום ההוא. א"נ במ"ש הגאון מהר"ר נפתלי כ"ץ דכשמקבל לעשות צדקה תכף נשפע לשכינה שפע רב וז"ש נתת ליריאיך שקבלו לעשות צדקה נס שפע להתנוסס אח"כ ולהשפיע שפע רב מפני קשט צדקה שנקראת אמת כמ"ש בתנא דבי אליהו. א"נ נתת ליריאיך אברהם אבינו ע"ה ויעקב אבינו ע"ה נס שינצלו ישראל מגזרת המן להתנוסס אח"כ בפרסום בזמן מרדכי ואסתר מפני קשט סלה כי אל אמת הבטיח ליריאיו. א"נ נתת ליריאיך ישראל נס בימי מרדכי ואסתר למחות עמלק להתנוסס שאסתר מלכה ומרדכי משנה למלך ויצא להם מוניטון מפני קשט סלה שיבנה בית שני דצריך למחות עמלק ושיהיה מלכות בישראל כדי לבנות בית המקדש וכן יהיה למען גימטריא קץ בגאולה העתידה יחלצון ידידיך הושיעה ימינך בזכות התורה יעשה לכבוד תורתו אלהים דיבר בקדשו כי יד על כס יה אעלוזה כשיקיים הבטחתו אחלקה שכם מקומות א"י כמו שפירשו המפרשים. א"נ נתת ליריאיך נס ביצ"מ ועדיין היו הגוים אומרים שלא היה לחיבת ישראל רק משום דפרעה אמר מי ה' אשר אשמע בקולו וח"ו שלא הביא דורון וכיוצא מדברי שטות לכך הביא עשר מכות וכמשל דאמרו רז"ל ונודע וניכר שהיה הכל לאהבת ישראל בני בחוניו דקרע להם הים סוף והוריד המן ובאר וענני כבוד ומזה נתפרסם שהוא בעבור ישראל כל מה שעשה לפרעה ולמצרים. וז"ש להתנוסס כמה נסים ונפלאות אח"כ מפני קשט סלה שיקבלו תורת אמת. א"נ במ"ש פ"ק דמגילה אומה זו משולה לככבים כשהם עולים עולים עד לרקיע וז"ש נתת ליראיך נס שמתחילים לעלות מעט מעט כמו שפירשו הראשונים כי כארץ תוציא צמחה וכגנה זרועיה תצמיח מעט מעט בהדרגה כן ה' אלהים יצמיח צדקה ותהלה נג"ד כל הגוים וז"ש נתת ליריאיך נס ישראל עולים מעט להתנוסס מדרגה אחר מדרגה עד שעולים הרבה מפני קשט סלה שאוצר הנשמות אצל המאורות. א"נ במ"ש פ"ק דמגילה לבנימין נתן ה' חליפות רמז למרדכי שיצא בלבוש מלכות וכו' וז"ש נתת ליריאיך יוסף ובנימין נס שנתן לו ה' חליפות שמלות להתנוסס אח"כ ומרדדכי יצא מפני קשט שלא השתחוה להמן כשם שבנימין לא השתחוה לעשו וגדולה זו למען יחלצון ידידיך ישראל מהמן. וכן לעתיד הושיעה ימינך וענני. א"נ במ"ש בזהר הקדוש תשא דף קפ"ח דישראל רואים את הטובות שבנביאים וסובלים הגלות ומאמינים שכך יהיה ב"ב והגוים מבזים את ישראל והם יבושו שיגאלו למען שמו ע"ש באורך וז"ש נתת ליראיך נס הבטחות ע"י הנביאים ובודאי יתקיימו להתנוסס מפני קשט סלה כי הוא אל אמת והבטחותיו אמת ועל כן למען יחלצון ידידיך הושיעה ימינך וענני ותקיים כל הנבואות ב"ב:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך